Wintersemester 2014/15
Mark Wigley
Architecture in the Age of Radio
12.11.2015, 18 Uhr, Raum 112
Buckminster Fuller was the single most exposed designer of the last century but his main argument was so radical that it was overlooked. Fuller’s entire career was a multi-dimensional reflection on radio. He insisted that the electromagnetic spectrum is the real site of architecture. His buildings were delicate mobile transceivers for accessing and participating in the invisible universe of overlapping signals. Architecture was built in, with, for and as radio.
Mark Wigley is a writer and curator. He teaches at Columbia University’s Graduate School of Architecture, Planning, and Preservation, where he was dean of the school between 2003 and 2014.
10.12. 2015, 18 Uhr, Raum 112
Giulia Fiocca and Lorenzo Romito (architects, Rome) propose the Stalker Walking School as an independent educational project based on the Stalker ‘practice’ developed in the last twenty years, by ‘walking across’ the physical, cultural, mental, socio-economic, political boundaries that are dividing the contemporary world from its ‘invisible’ context, done of what it refuses, exploits and reject, a parallel dimension named by Stalker ‘Actual Territories’.
17.12.2015, 18 Uhr, Raum 112
Seriously Forks (ernst Gabeln) is a talk about talks. Maki will be talking about talks and how the wonderful audience in Karlsruhe that evening is the best he has been honoured to ever meet with.
14.01.2015, 18 Uhr, Raum 112
Marion von Osten diskutiert Ausstellungen als Orte politischer und sozialer Diskurse. Anhand eigener Projekte beschreibt sie, wie dabei der Raum einer Ausstellung als Kommunikationsplattform, als Bühne verschiedener Öffentlichkeiten und als Ort kollaborativer Praxis neu definiert wird.
In ihrer Arbeit als Künstlerin, Kulturwissenschaftlerin und Ausstellungsmacherin stellt Marion von Osten transdisziplinäre Arbeitsmethoden und gesellschaftspolitische Fragestellungen ins Zentrum. Sie ist Gründungsmitglied des Center for Post-colonial Knowledge and Culture (CPKC) in Berlin und des Medienkollektivs Labor k3000 in Zürich. Ihre Auseinandersetzung mit der Produktivität künstlerischer, gestalterischer und medienaktivistischer Verfahrensweisen für die Generierung neuer Öffentlichkeiten innerhalb und außerhalb des Kunstkontextes.
29.01.2015, 18 Uhr, Großes Studio
Judith Barry was not only one of the first artists regarding exhibition design as an artistic practice, but had also reflected its history and the kind of visual apparatus it constitutes in her canonic critical texts. In her lecture she will give an insight on her interdisciplinary artistic work.
Working across architecture, performance, film/video, installation and sculpture Judith Barry is one of the most multifaceted American artists. She is known for her contributions to the practice and theory of exhibition-design. Barry’s texts like “Dissenting spaces” (1986) became canonic within curatorial theory. In 2000 she was awarded the Kiesler Prize for Architecture. Recent solo-shows took place at Domus Atrium 2002, Salamanca, and Berardo Museum, Lisbon (both 2010). Her work has appeared in numerous biennials including Berlin, São Paulo, Sharjah, Sydney, Venice, the Whitney as well as at documenta 13 (2012).
04.02.2015, 18 Uhr, Raum 112
In der Zwischenkriegszeit entwickelten Deutschland und andere Industriestaaten Konzepte, sich mit Hilfe der Bildenden Kunst, durch Kulturaustausch und prestigeträchtige Ausstellungsprojekte positiv darzustellen. Im Kalten Krieg knüpften Ost und West an diese Konzepte an, lieferten sich auch auf dem Gebiet der Kunst einen Wettstreit. Heute bemühen sich fast alle Industriestaaten und relevanten Schwellenländer mit Ausstellungen, Symposien, Programmen des Kulturaustausches auf dem Feld der Gegenwartskunst mitzuspielen. Ist die Kunst ein eleganterer, effizienterer Werbeträger als herkömmliche Propaganda?
Dr. phil. Christian Saehrendt (geb. 1968 in Kassel), Kunsthistoriker/Historiker und Publizist, lebt in Thun (CH) und Berlin. Forschungs- und Publikationsschwerpunkte u. a.: „Kunst im Zeitalter der Extreme“, „Gegenwartskunst & Gesellschaft“.
2014
Wintersemester
2014/15