Raum 112
Sommersemester 2016
Fachübergreifende Vortragsreihe der Fachbereiche Ausstellungsdesign und Szenografie, Kommunikationsdesign, Kunstwissenschaft, Medienkunst und Produktdesign der HfG Karlsruhe und der Studierenden des Fachbereichs Kunstwissenschaft im Rahmen des Projekts Kunst Wissenschaft Perspektiven.
Christien Meindertsma explores the life of products and raw materials. Her book PIG 05049 (2007) is a collection of photographic images documenting an astounding array of products that different parts of an anonymous pig called 05049 could support. With this book, Christien reveals lines that link raw materials with producers, products and consumers which have become invisible in a globalized world. In her lecture she will also present her project Bottom Ash Observatory as well as Flax Chair, a biodegradable chair designed for Label Breed made of flax fibre and PLA. With her designs Christien Meindertsma aims to regain understanding of processes that have become distant in industrialization. Her work has been exhibited at MOMA (New York), the V&A (London) and the Cooper Hewitt Design Museum (New York).
Julian Oliver is a New Zealander, artist and Critical Engineer, considering engineering to be the most transformative language of our time. He is based in Berlin. His work and lectures have been presented at many museums, galleries, events and conferences, including the Tate Modern, Transmediale, the Chaos Computer Congress, Ars Electronica, FILE and the Japan Media Arts Festival. Julian Oliver has received several awards, including the Golden Nica at Prix Ars Electronica 2011 for the project Newstweek (with Daniil Vasiliev).
The lecture will follow Julian Oliver’s workshop at HfG Karlsruhe (May 30 & 31, 2016), which will engage participants with experiments, technology and discussions within the frame of Critical Engineering – from hacking infrastructure to devising strategies that disrupt technical forms of social control.
Mark von Schlegell, born in New York City, has a ph.d in English literature from New York University. A dual U.S./Irish citizen, he’s been based in Cologne since 2007. His writing practice exploits the gaps between literature, science fiction, art and theory. He has led the Pure Fiction Seminar at Frankfurt’s Staedelschule since 2011. His books of literary theory, Realometer (2009) and Dreaming the Mainstream (2011) are published by Merve Verlag, Berlin. His science fiction novels Venusia (2005), Mercury Station (2009) and Sundogz (2015) are published by Semiotext(e), Los Angeles. Mark von Schlegell will read from his works and discuss art-writing and publishing in the light of the new cultural conditions of the book.
Hanne Loreck ist Professorin für Kunst- und Kulturwissenschaft sowie Gender Studies an der Hochschule für bildende Künste Hamburg, deren Vizepräsidentin sie seit 2006 ist. Loreck ist Co-Initiatorin des künstlerisch-wissenschaftlichen Promotionsstudiums und des Graduiertenkollegs Ästhetiken des Virtuellen an der HFBK Hamburg. Als freie Autorin publiziert sie zu aktuellen Kunstpositionen, zur Kunst- und Mediengeschichte des 20. Jahrhunderts, zu Modephänomenen und zur Kulturtheorie mit dem Schwerpunkt auf Fragen von Sichtbarkeit, Bildlichkeit und Oberflächen, wie zum Beispiel Camouflage. Hanne Lorecks Vortrag widmet sich der Rolle der Kunst für die Konzeption von Modefotografien und Schaufensterpuppen in den ersten Jahrzehnten des 20. Jahrhunderts in Relation zum virtuellen (weiblichen) Körper.
„Sharing knowledge“, „sharing time“, „sharing space“ heißen die institutionskritischen Motti einer politisierten Kunstszene zwischen Selbstorganisation und institutioneller Verwaltung. Doch seit die Sharing Economy zum Schlagwort neoliberaler Unternehmensstrategien geworden ist, scheint – wie der Vortrag anhand exemplarischer künstlerischer Produktionsformen zeigen will – das Bewusstsein um die Notwendigkeit einer Neujustierung partizipativer und kollektiver Praktiken im Rahmen von Web-2.0 und social media gewachsen. Auffällig, dass solche Neujustierungen oftmals im Format der Theater-, Tanz- und Filmprobe vorgenommen werden: Die hergebrachte Kritik am Waren- und Spektakelcharakter der Kunst reicht scheinbar nicht mehr für alternative (Gegen-)Modelle des Teilens und Kooperierens aus. Sabeth Buchmann ist Professorin für Kunstgeschichte der Moderne und Nachmoderne an der Akademie der bildenden Künste Wien.
Jenny Nachtigall studierte Kunstgeschichte und Kulturwissenschaften in London und Lüneburg. Seit 2014 ist sie Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Ästhetik und Philosophie der Akademie der Bildenden Künste München und schließt derzeit eine Dissertation am History of Art Department des University College London ab. Sie schreibt für Magazine wie Artforum, art-agenda, frieze d/e und Texte zur Kunst und ihre Arbeit fokussiert auf die ästhetischen, politischen und medialen Diskurse von Kunst und (Re)Produktion von der Moderne bis heute, Medientheorie und Gegenwartskunst.
2016
Raum 112
Sommersemester
2016